Pages

Thursday 7 March 2013

Mengetahui punca motherboard Laptop rosak


Assalamualikum blogger semua. Post ini admin mahu share antara punca-punca kenapa motherboard pada laptop kita boleh rosak. Bukan kata admin ni expert dalam bab-bab ini tapi admin ada sedikit knowledge berkaitan tentang ini so tak salah kalau kita share-share kan. Sharing is caring katakan hehe :).  Sebut saja apa kerosakan ianya boleh di baiki tetapi jika motherboard lap top anda rosak kosnya sangat tinggi dan tak berbaloi bagi membaikinya. Jadi sebelum ini terjadi ambillah langkah awal mengatasinya.



langkah-II awal ialah :

1. Jangan biarkan komputer terlalu panas melampau atau overheat terutama bagi laptop yang berprosesor AMD. 

2. Jangan biarkan komputer ON tanpa menutupnya selama 24 jam kerana kegagalan kipas prosesor berfungsi akan membuat motherboard laptop anda terbakar.

3. Jangan tumpahkan sebarang air di atas laptop seperti air kopi, milo atau hollick. hali ini demikian kerana ia akan mengakibatkan kegagalan motherboard anda.

4. jangan letak laptop anda di atas tilam atau bantal kerana ia akan menambah kepanasan komputer anda. Admin tahu kamu semua pernah lakukan sebegini kan, sama je dengan admin hehe. So kita sudah tahu kan, lepas ini kalau boleh elakkan daripada meletakkan laptop di atas tilam.


5. Seterusnya, Jangan onkan Laptop anda di tempat berabuk kerana proses penyejukan laptop akan menyedut udara dari luar kedalam dan pasti membawa habuk melekat pada kipas dan hitsink laptop.

Bagaimana nak tahu Moteherboard komputer anda sudah rosak.

1. Tak boleh on terus

2. Boleh on tetapi tiada apa apa keluar pada skrin walaupun pada skrin luaran

3. Ada tanda berkelip pada kekunci capslock komputer anda tapi tiada sebarang paparan skrin keluar

Oleh itu, untuk mengelakkan kan moterboard laptop kita rosak, kita perlu lah menggunakan kipas luar untuk mengurangkan kepanasan laptop kita semasa kita ON laptop kita. Sekian itusaja yang admin mahu share. Jumpa lain kali yaa :)
 terima kasih


2 comments:

  1. peah niee :D tolong follow aku heheeh :D

    ReplyDelete
  2. Dah rosak sekali...semua gara2 drama korea...hehe...tq for sharing!

    ReplyDelete